Antal personbilar i trafik och deras drivmedelsteknik

Statistiken nedan visar antal registrerade personbilar i Botkyrka kommun.

Nuvarande trend är antalet registrerade privatbilar ökar. En positiv utveckling ur miljösynpunkt är att andelen bensindrivna bilar tenderar att minska samt att fordon som drivs med förnybara bränslen ökar.

Däremot har andelen dieselfordon ökat vilket är negativt ur miljö- och klimatsynpunkt om fordonen drivs med fossil diesel. Produktionen av biodiesel ökar i Sverige, vilket inblandat med fossil diesel kan ge ett mer miljövänligt drivmedel. Andelen elbilar har också ökat kraftigt de senaste åren vilket är positivt för att nå Botkyrkas klimatmål.

Utvecklingen av nyckeltalen tyder på en måttlig positiv utveckling. Andelen miljöfordon har ökat under de senaste åren samtidigt som bensindrivna fordon stadigt minskar. Bedömningen är därför att utvecklingen går åt rätt håll. Dieselfordon har sedan 2010 ökat kraftigt och utgör fortfarande en stor del av samtliga fordon i Botkyrka. Antalet dieselfordon har minskat lite under de senaste åren men utvecklingen är inte kraftig nog för att bedömas som om den går åt rätt håll. Utöver det har det totala antalet fordon fortsatt att öka i Botkyrka vilket är direkt negativt för klimatet. Ett högre antal fordon kräver infrastruktursatsningar som direkt leder till högre koldioxidutsläpp oavsett andelen fordon per capita eller om fordonen är miljövänliga eller ej.

Antal personbilar i kommunen och fordonets drivmedelsteknik

Datakälla: trafa.se
Utvecklingen går åt fel håll Utvecklingen går åt fel håll
31053 Antal bilar (2023)