Gå direkt till sidans innehåll

Andel förnyelsebara drivmedel i den kommunala verksamheten

Indikator SE. 9.3. 4

Alla kommunens fordon kan drivas med förnyelsebara drivmedel men tankas till viss del med fossila bränslen.

Under de senaste åren har andelen förnyelsebara drivmedel i den kommunala verksamheten ökat eftersom betydligt många fler kommunala fordon kan drivas med förnyelsebara drivmedel. Insatallationen av en biogaspump i Fittja 2013 har underlättat tankning av biogas. Under hösten 2014 byttes det fossila drivmedlet Eco-Par ut mot en helt förnybar diesel som kallas HVO (Hydrogenerated Vegtebel Oil). Detta har gjort att andelen förnybart ökade klart under 2014 och 2015.

Den förnybara drivmedelsanvändningen motsvarar däremot inte andelen bilar som kan drivas på förnybara drivmedel. Flera biogasgasbilar är så kallade hybridbilar som både kan drivas med gas och bensin.

Bensin, etanol och den konventionella dieseln innehåller olika andelar förnyelsebara drivmedel. I beräkningarna har följande schablonvärden använts:

Bensin: 5 % etanol
Diesel: 25 % biodiesel
E85: 85 % etanol

Hur mycket av de använda drivmedlen som är förnybara.

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Förnybart

2004

4,7

1

Förnybart

2005

3,8

2

Förnybart

2006

3,4

3

Förnybart

2007

3,4

4

Förnybart

2008

3,5

5

Förnybart

2009

4,3

6

Förnybart

2010

4,6

7

Förnybart

2011

7,8

8

Förnybart

2012

9,6

9

Förnybart

2013

23

10

Förnybart

2014

50

11

Förnybart

2015

71

12

Förnybart

2016

68

13

Förnybart

2017

71

Datakälla: Trafik och Logistik, Botkyrka kommun

Kommentar

Anledningen till att andelen förnyelsebart sjönk mellan åren 2004-2007 är att diesel (som innehåller 5 % förnyelsebar biodiesel) byttes ut mot Eco-Par, som inte innehåller någon andel förnyelsebar biodiesel.

Uppdaterad: 2019-01-17